2e en 3e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nohemi Streef - WaarBenJij.nu 2e en 3e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nohemi Streef - WaarBenJij.nu

2e en 3e week

Blijf op de hoogte en volg Nohemi

30 September 2014 | Suriname, Paramaribo

zondag 14 september
Overdag heb ik vrij weinig gedaan alleen maar een beetje progamma gemist gekeken. Om 16:00 hadden we een kookcursus roti maken op de planning staan, deze heb ik samen met Jori, Leonie, Nicolette en Lisa heen geweest. Was erg leuk om te doen en heb het recept onthouden zodat ik het thuis nog is een keer kan proberen te maken!

maandag 15 september
Dit was mijn eerste ‘werk’ dag, ik merkte meteen al dat het anders is als in Nederland, hier word je bijvoorbeeld niet even voorgesteld, en van een planning van de dag is hier ook zeker geen sprake. Na even overleg te hebben gehad over de ‘vakantie’ gingen we met de kinderen naar een andere ruimte, daar gingen we overleggen wat ze wilde doen, ze wilde voetballen, dus huphup met 35 graden lekker voetballen. Na een half uurtje gevoetbald te hebben zijn we weer naar binnen gegaan om wat te eten en te drinken. Het weer werd slecht en het begon te regenen dus hebben we een filmpje aangezet. Toen de film was afgelopen was de ‘werkdag’ ook over dus zijn we weer naar huis gegaan (Nicolette Leonie en ik). Ik heb de rest van de dag niet veel meer gedaan en ben op tijd gaan slapen want de volgende ochtend moesten we om half 9 alweer bij het kindertehuis zijn.

dinsdag 16 september
Je raad het al moet ik een keer op tijd opstaan hier word ik niet voor me wekker wakker maar door me wekker.. Na de laatste spulletjes te hebben ingepakt stond de taxi klaar om naar het kindertehuis te gaan. Bij aankomst rende alle kinderen al druk door elkaar heen en werd er gevraagd of we broodjes wilden smeren. De bus zou om 10:00 vertrekken, maar op z’n Surinaams werd dit ruim kwart over 10. Eenmaal vertrokken moesten we nog langs de winkel, en daarna werd er ook nog een stop gemaakt om het eten voor die middag / avond te halen. Een reis van ruim 3 uur kwamen we aan op bestemming, het zag er van buiten goed uit, maar het was wel erg mini van binnen. Ik sliep met Nicolette en Leonie in een eigen kamer gelukkig. We zijn na het eten (Bami) gaan zwemmen in een te smerige rivier haha. Erg leuk om al die kinderen zo gelukkig te zien! Na het zwemmen zijn we terug naar huis gelopen en hebben we gegeten daarna was het voor de kinderen bedtijd en hebben wij nog even staan praten rond 22:00 gingen wij ook slapen want de kinderen zijn al vroeg wakker.

woensdag 17 september
Na een redelijke nacht rust was het weer tijd de kinderen te vermaken. Ingrid (de ‘mama’ van de kinderen en het tehuis) en de andere begeleider gingen naar de overkant van de rivier (Frans Guana). Weer iets wat in nederland nooit zou gebeuren, 3 vrijwilligers achterlaten bij 13 kinderen haha. We moesten maar kijken wat we gingen doen, we hebben trefbal gespeelt met de kinderen en daarna was het alweer tijd om middag te eten, (Kip met droge rijst..), hierna zijn we weer gaan zwemmen het was toen al ongeveer 4 uur half 5, rond 6 uur zijn we terug gegaan naar ons ‘appartement’. Dan was het weer tijd om te douchen eten en te slapen, deze avond werd het voor ons 21:30.

donderdag 18 september
Nicolette Leonie en ik zijn deze dag de rivier overgestoken naar Frans Guana. Na wat Ingrid er over had vertelt hadden we heel veel verwachtingen. ‘’het zou er heel Europees uitzien leuke winkels leuke terrasjes noem maar op’. Toen we er eenmaal aankwamen was er eigenlijk vrij weinig, winkeltjes waren eigenlijk dezelfde als hier, sommige dingen leken wel Europees maar stond daarnaast ook weer een met golfplaten gebouwd huisje. Na wat rondgelopen te zijn toch maar gevraagd aan iemand of ze wisten waar leuke dingen te doen waren of te zien. Hier werden we nog net niet uitgelachen en kregen we de mededeling dat de markt alleen op woensdag en zaterdag was, en dat er geen grotere terrasjes waren dan een terras met 4 tafeltjes.. toch maar iets doorgelopen en toen kwamen we een eet tentje tegen. We zijn daar wat gaan eten, en vooral extra langzaam gedaan zodat we nog een beetje vrije tijd over hielden zonder springende en aandacht vragende kinderen om ons heen. Daarna zijn we langs wat winkeltjes terug gelopen naar de boot. Toen we terug kwamen waren de kinderen nog aan het zwemmen maar die kwamen er elk moment aan om te gaan eten (bami). Wij hadden natuurlijk net een broodje op dus bewaarde onze bami voor het avond eten. Daarna zijn we weer met de kinderen gaan zwemmen (er was geen geld of vervoer om met de kinderen ergens anders heen te kunne gaan..). Eigenlijk ging het toen weer zoals elke avond, terug naar huis douchen eten en weer slapen maar deze avond was het al 21:00 toen we in bed lagen haha.

vrijdag 19 september
Deze dag ging eigenlijk zoals alle anderen, opstaan eten omkleden zwemmen, terug naar het appartement en weer eten, en dan smiddags ook nog even zwemmen, dan weer naar huis en weer eten en douchen en dan lekker slapen deze avond was het 20:30 toen we op bed lagen..

Zaterdag 20 september
Deze dag gingen we weer naar huis, in de ochtend nog even gezwommen met de kinderen en toen weer terug naar het appartement gegaan om te douchen en de laatste spulletjes klaar te zetten om in de bus te gaan. De bus was er gelukkig op tijd, wat ook erg meeviel was dat de terug weg maar 2 uurtjes rijden was. Toen we terug waren bij het kindertehuis hebben we de taxi gebeld en zijn we naar huis gegaan, eigenlijk stond er nog een barbecue en pool party op de planning, maar doordat ik erg moe was en we al aan de late kant waren ben ik daar niet meer heengegaan. We wilde toen pizza gaan bestellen maar heb toen samen met Leonie besloten dat het misschien wel slim was om wat te gaan eten zodat we niet om 8 uur al op bed lagen. Dus lekker uit eten geweest en eindelijk carpaccio gegeten te hebben haha, zijn we lekker naar huis gegaan en rond 11 uur gaan slapen.

dinsdag 23 september,
We stonden allemaal op tijd klaar om naar het kindertehuis te gaan, toen we werden gebeld dat de oudste jongens van het kindertehuis naar voetbalkamp van Feyenoord gingen en of wij mee wilde daarheen. Er konden maar 2 mensen mee dus Nicolette en ik zijn daar in de middag heen gegaan. Was echt super leuk, allemaal oud voetballers die de kinderen training gaven. Na 2 uurtjes voetbal gekeken te hebben was het afgelopen en gingen we weer terug naar het kindertehuis, we waren gaan fietsen maar het werd al bijna donker dus we hebben nog nooit zo snel naar huis gefietst, uiteindelijk was het toch te donker om het laatste stukje alleen te fietsen dus ik heb me fiets bij Nicolette laten staan en ben toen de taxi gebeld. Daarna avond gegeten met de Belgjes van beneden en Leonie.

woensdag 24 september,
Nicolette en ik gingen weer mee naar het voetbal kamp met de jongens. Daarna zou ik samen met al mijn huisgenootjes naar het pannenkoeken poffertjes café gaan. Hele dag op verheugd, kwamen we daar aan was het dicht.. balen.. uiteindelijk naar Nieuw Amsterdam gegaan en hier gegeten, het was eigenlijk een soort turk als in Nederland met düner kebab en zo. Dus een broodje kip düner gegeten haha. Daarna lekker gaan slapen want voor donderdag tot zondag stond er een trip naar Blanche-Marie op de planning.

donderdag 25 september,
Om 8 uur zijn we vertrokken richting de blanche-marie watervallen. We waren zelf in totaal met 9, en daar kwamen er nog 4 ouderen mensen bij die ook mee gingen. We gingen met 2 pick-ups en 1 jeep voor 8 personen. Ik zat samen met Nicolette, Jori, Ellen, Lisa, en Leonie in de jeep. Na een uurtje rijden kregen we een ontbijt. Daarna zijn we door gereden en kwamen we op een onverharde bauxiet weg aan. Wij niet wetende dat we de komende 8 uur nog op deze weg zoude rijden.. We hadden geen airco in de auto dus de ramen moesten open en dus kwam ook al het stof binnen waaien. In de middag zijn we gestopt om te gaan eten (kip met rijst jaja heel verrassend hier..). Rond 5 uur in de avond zijn we in de jungle aangekomen en kwamen we bij onze eerste slaapplek aan. Helemaal onder het stof en zand zijn we onszelf gaan wassen in de rivier. Daarna waren alle hangmaten opgehangen in een ‘huisje’ eigenlijk was het alleen ene dak en zag het er al niet erg stevig uit. Na gegeten te hebben (kip met rijst natuurlijk haha) waren we allemaal moe dus gingen we richting onze hangmaten. Toen er 3 van de 6 mensen lagen (Jori en ik lagen aan een andere balk) krakte de eerste balk en kwam er al een stukje los.. ik heb ze toen 100 keer verteld dat die balk het niet ging houden. Maar goed, eigenwijze mensen vonden van wel. De rest ging ook liggen, en jullie raden het al bij de 6e persoon kwam de hele balk naar beneden en lagen hun alle 6 op de grond. Ze zijn hier nogal simpel dus ze vonden dat we wel aan een ander balkje van 10 centimeter breed met z’n 6e konden liggen. Uiteindelijk kregen Jori, Elllen, Kathleen en ik ze zover dat wij daar in iederer geval weg mochten. Dus uiteindelijk tussen de gidsen geslapen in onze hangmatjes. Jeetje wat slaapt een hangmat vervelend als je dat nog niet gewend bent haha.

vrijdag 26 september,
Om half 8 ontbijt en toen zijn we naar de blanche-marie watervallen gelopen was ongeveer 800 meter. Het was echt super mooi om te zien! Ook zijn we het water in geweest (foto’s volgen) rond half 12 zijn we teruggelopen naar het kamp om onze spullen weer in te pakken, te eten, en toen door te gaan naar een andere plek (even de naam vergeten haha). Toen al met al rond half 2 waren vertrokken ging alles goed, reden lekker door de jungle op een weg met hobbels waar door je af en toe bijna door het dak vloog. Wij reden achteraan, en af en toe stopten we om iets te bekijken. We stopten rond half 5 weer en wat we toen zagen was niet echt wat we verwachten, 1 van onze auto’s reed niet meer op de weg maar in de berm, en dankzij een boom en vele engeltjes op onze schouders schilde het héél weinig of ze waren in een ravijn naar beneden gevallen. Wij moesten in onze jeep gaan zitten zodat er meer gewicht in zat en ze de auto naar beneden konden trekken, dit lukte niet echt en wij dreigde ook bijna naar beneden te gaan, dus hebben wij gezegd dat we wilde uitstappen, uiteindelijk met de andere pick-up er ook bij hebben ze de auto weer terug de weg opgetrokken. Al met al gelukkig niemand gewond. Toen zijn we nog ongeveer een uurtje doorgereden. Waar we aankwamen was niet echt wat ik verwachten, want hier was geen dakje meer boven me hoofd hier was helemaal niks. Alleen een kleine openplek en stilstaand water waar we niet in konden omdat er piranha’s zitten. Het werd al bijna donker dus zo snel mogelijk alle hangmatten opgehangen en toen zijn ze eten gaan kijken op een vuurtje, wel super leuk om mee te maken! Ze hadden onderweg ook nog een wilde kip neergeschoten, en die gingen ze even ontleden bahbah. We hebben rijst met kip gegeten, en daarna in de avond nog een wandeling door de jungle gemaakt en gehoopt dat er gejaagd ging worden maar we zijn niks tegen gekomen.. Toen weer terug naar ons hangmatten kamp en lekker gaan slapen, en ongelooflijk maar waar, ik heb nog nooit zo lekker geslapen hier in Suriname dan die nacht haha.

zaterdag 27 september,
In de ochtend dus heerlijk opgestaan, meteen weer back to basic, wild plassen haha.. na het ontbijt en nog even piranha gevist te hebben zijn we weer gaan rijden richting Apoera een dorp waar nog indianen en zo wonen. We kwamen daar rond 12 uur aan, en zijn toen heerlijk gaan zwemmen, en weer in een rivier ons zelf gaan wassen, maar helaas was dit water wel wat viezer dan de eerste dag haha. Daarna zijn we weer gaan eten en toen zijn we met de auto door het dorp gaan rijden, bij de eerste indianen stam zijn we uitgestapt om een kijkje te nemen, heel raar om te zien hoe primitief hun nog leven. Ze stonden ook met een tafeltje met sierraden, dus ik heb meteen een cadeautje voor mama gekocht haha. Daarna zijn we doorgereden en kwamen we toevallig langs een voetbal veld waar een soort van feest was, dus we wilden even gaan kijken maar toen was helaas het voetbal al afgelopen. Sommige hebben nog even gevoetbald met de kinderen daar en toen zijn we door gaan rijden. Weer terug hebben we gegeten en de hangmatten opgehangen, hier hadden we gelukkig wel weer een dak boven ons hoofd en wc haha. In de avond zijn we naar een feest gegaan wat daar elke zaterdag is, het was onder een dak zonder muren of ramen haha, maar wat heb je eigenlijk ook meer nodig om te dansen.. Na een top avond te hebben gehad zijn we rond 2 uur terug naar huis gegaan omdat we de volgende ochtend tussen 9 en 10 weer richting huis zoude gaan rijden.

zondag 28 september,
Uiteindelijk pas rond kwart voor 11 vertrokken. Na 2 uur stopten we om iets te drinken en ja je raad het al, de auto die al een reserve band in gebruik had keek naar z’n andere band en die was totaal kapot, dus weer een band verwisseld en doorgereden. Naar weer 2 uur stond de auto weer stil, klapband ongelooflijk, ook nu begon tot ons door te dringen dat op tijd terug zijn (7 uur in de avond) er niet echt meer in zou zitten. Iedereen had honger dus we zijn rond 4 uur gaan eten, bami haha! Toen zijn we weer door gaan rijden, ongeveer 2 uur later kwamen we er achter dat ook de andere band van de auto al het profiel kwijt was.. toch maar door gereden omdat we geen andere keus hadden want alle 3 de reserve banden die mee waren zaten al op de auto.. uiteindelijk duurde het allemaal heel lang en kwamen we rond half 10 eindelijk weer in de bewoonde wereld en op een verharde weg.. binnen no time begon de pick-up met de reserve banden vonkjes van de band af te geven.. Gelukkig woonde 1 van de gidsen 100 meter verder op en hebben we daar de auto neergezet. Dus toen moesten we met alle bagage en 10 man in de jeep verder richting huis rijden ( nog ongeveer ander half uur) erg comfortabel zat het niet maar we wilden allemaal toch wel heel graag naar huis. Uiteindelijk kwamen we rond 11 uur in avond thuis en stond er een taxi voor onze deur.. De nieuwe jongen waarvan wij dachten dat hij pas woensdag zou komen was er iets eerder al.. We hebben ons even voorgesteld en zijn toen gaan douchen, na het douchen zat ik nog steeds onder de rode zooi van het zand.. rond half 1 lekker gaan slapen.

maandag 29 september,
Deze dag zoude we in het kindertehuis horen hoe nu verder want als de scholen beginnen word er van ons verwacht dat we huiswerk begeleiding gaan geven. Maar alles op z’n Surinaams die vrouw was er helemaal niet dus we horen het morgen pas. We mochten wel een uurtje weg dat was wel super fijn, want op de planning stond nog een taart bakken voor Lisa want die is dinsdag jarig, wel een kwarktaart want de oven werkt hier niet echt zoals in Nederland haha. Daarna zijn we pannenkoeken gaan eten.

• 29 Oktober 2014 - 22:50

Emmy Van Kessel: