De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nohemi Streef - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nohemi Streef - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Nohemi

13 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Na op schiphol afgezet te zijn door Papa, Manouk en Jeroen begon mijn vliegreis van 9 uur + ruim ander half uur vertraging, gelukkig was het eten in het vliegtuig best te doen, en heb ik redelijk veel kunnen slapen. Paspoort controle en wachten op me koffer ging gelukkig heel erg snel, rond half 5 Surinaamse tijd melde ik me bij het busje wat mij naar ‘huis’ zou brengen, meteen werd ik geconfronteerd met de Surinaamse snelheid waardoor ik al bijna 2 uur in het busje heb zitten wachten voor we eindelijk gingen rijden. Eerste indrukken van Suriname waren raar, het éne huis is heel groot en mooi, en daarnaast staat dan een huis van golfplaten. Na 10 minuten in de bus vond de buschauffeur het nodig de airco op -10 te zetten waardoor ik en 5 andere mensen bibberend in het busje zaten.. heb gevraagd of die uit mocht maar na 5 minuten vond hij het blijkbaar alweer te warm dus zetten hem alweer aan. Rond 7 uur is het hier al donker dus kon daarna nog vrij weinig zien. Na dat we nog in de file hebben gestaan kwam ik rond 9 uur aan bij het huis waar Jori en Leonie al op me zaten te wachten dit zijn trouwens ook de meisjes waarmee ik in het huis woon, er woont ook nog 1 jongen maar zijn naam kan ik niet onthouden haha. Toen ik aankwam kwamen Nicolette en Lisa hier ook aan om wat te gaan drinken en daarna te gaan stappen. Na even wat gedronken te hebben, hadden ze het voor elkaar me over te halen om ook nog mee uit te gaan, goed begin dus! Uiteindelijk rond 5 uur half 6 me bed in gegaan.

Na 4 uurtjes slaap was ik om half 10 alweer klaar wakker. Jori en Leonie vroegen of ik zin had om mee te gaan naar het winkelcentrum en daarna uiteten te gaan (bij de Macdonalds haha). Daarna zou Tjitra (begeleiding hier) komen om te overleggen hoe of wat verder en op welk project ik zou komen. Weer meteen iets Surinaams, ze kwam namelijk een half uur te laat, en eigenlijk kwam ze alleen maar even hoi zeggen en vertellen dat ik de volgende ochtend om 9 uur me fiets kon komen ophalen en dan zoude we de rest wel bespreken. Ik ben na deze dag en het weinige slaap lekker op tijd gaan slapen.

De volgende dag was ik rond 7 uur al wakker, dus heb rustig aan opgestaan en ontbeten, daarna ben ik naar Tjitra toegelopen (is nog geen 2 minuten lopen). Hier kreeg ik te horen dat ik bij kindertehuis ‘lobi’ terecht kom en dat mijn werktijden van maandag t/m donderdag van 11 tot 15:00 uur zijn (Nicolette en Leonie werken hier ook, dus ik hoef in ieder geval niet alleen er heen te fietsen). Éen min puntje, deze week waren ze er niet en de volgende week gingen ze ‘op vakantie’ dus ik kan pas de 22ste kennis maken. Heb wel meteen gevraagd of er dan voor deze 2 weken nog iets anders te doen was, gaat ze me nog laten weten! Ik ben na het gesprek weer naar huis gefietst waar Jori en Leonie ondertussen ook wakker waren, ze vroegen of ik mee ging zwemmen het zwembad is bij een hotel ongeveer 10 minuutjes fietsen, maar geloof me als je hier voor de eerste keer fietst is het dood eng en je moet denken aan links fietsen en er word niet erg veel rekening gehouden met fietsers hier. S ’avonds ben ik uiteten geweest met Jori, Leonie, Lisa, Nicolette, Marije en Thomas. Voor het eerst soato soep met kip en ei gegeten, blijf het raar vinden zo heel ei in je soep, maar wel erg lekker! Tijdens het eten werd ik gebeld door Tjitra met de mededeling dat ik ook mee op vakantie ga naar Albina samen met het kindertehuis en komende vrijdag al kennis ga maken! Lijkt me super leuk dus ben erg benieuwd. Hierna zijn Jori Leonie en ik weer naar huis gegaan en lekker gaan slapen.

Woensdag hadden we eindelijk eens wat doen in plaats van alleen maar met me luie billen aan het zwembad liggen. De planning is om naar Peperpot te gaan, dat is een oude koffie en cacao plantage, waar vroeger ook veel slaven hebben gewerkt. Zo gezegd zo gedaan, zijn Leonie en ik om 9 uur s’ochtends op de fietst gestapt om Nicolette op te halen, op de heen weg zijn we nog even langs zus&zo (een soort guesthouse/restaurant waar je ook trips en activiteiten kan boeken.) wij gingen hier langs om een kook cursus te regelen en die hebben we zondag! Daarna zijn we door gefietst naar de rivier waar een bootje ons naar de overkant moest varen om daarna nog een stukje naar peperpot te fietsen, en ja en stukje dachten we toen want uiteindelijk was het nog ruim 5 km fietsen in 30 graden! Ook zat bij peperpot een natuur gedeelte waar je verschillende dieren kon zien jammer genoeg maar heel weinig gezien. Op de terug weg ben ik met het uit het bootje stappen gevallen dus lag me knie open gelukkig deed het niet erg veel pijn. Thuis even goed schoongemaakt en daarna gegeten. Op de planning stond om naar de karaoke bar te gaan samen met Nicolette Jori Leonie en Thomas. We kwamen er aan en het enige wat we zagen en hoorde was een klein zaaltje met 3 Surinamers die daar niet voor de ‘lol’ aan het zingen waren maar echt konden zingen. Gelukkig durfde wij na een paar drankjes toch gewoon mee te zingen haha.


Vrijdags ben ik in de ochtend rond 11 uur samen met Jori en Nicolette naar het zwembad gegaan. Uiteindelijk zijn we rond 10 over 4 weer naar huis gegaan want ik moest om 6 uur klaar staan voor een kennismaking met het weeshuis waar ik ga werken. Tjitra stond een half uur van te voren al voor de deur maar gelukkig was ik al helemaal klaar. Het kindertehuis was ongeveer 10 minuutjes rijden met de auto. Het eerste wat me opviel toen we daar aankwamen was dat ik het eigenlijk veel erger had verwacht dan wat ik aantrof, ja het huis is erg klein voor 13 kinderen tussen de 1 en 15 jaar. Maar ze hadden een best grote tuin, een klimrek met glijbaan, schommels en een grote trampoline staan. Na kennis gemaakt te hebben met Ingrid de begeleiding van het kindertehuis heb ik ook nog een paar kinderen zo hier en dan voorbij zien springen heeft Tjitra me weer naar huis gebracht. Lisa en Nicolette zoude die avond bij ons komen eten dus we hebben gezellig met z’n 5e gegeten en daarna nog even wat gedronken.

ohja, ook ben ik voor het eerst in me leven verbrand, en jeetje wat doet dat pijn, opeens spijt dat ik altijd iedereen uitlachte die verbrand was haha.

-
Mijn adres hier is:
Mozartstraat 89
Paramaribo
Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

vrijwillgerswerkin suriname

Recente Reisverslagen:

05 November 2014

2é maand

30 September 2014

2e en 3e week

13 September 2014

De eerste week
Nohemi

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 1348

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 29 November 2014

Suriname

Landen bezocht: